Om Solvändsgatan


Det här är en blogg som mest handlar om ett rätt minimalt hus på Hisingen och de personer som bor i det. I minihuset finns en liten Valter och en lite större Peter förutom jag, som heter Lisa. Jag gillar loppisfynd, avgudar rådjur i porslin, och rätt vad det är slår jag till på ett pysselprojekt.

14 nov. 2012

Gånger då det kan vara bättre att säga: "Nä tyvärr, jag har faktiskt ingen lösning på det problemet."

En kund kommer in i en lampaffär och frågar om det finns någon form av typ upphängningsarm eller vajer som kan sitta på en vägg, men ändå bära en taklampa.

Taklampan kan nämligen inte hängas från en krok, förklarar kunden, eftersom hon har ett jädrans krångligt spänntak som det inte går att skruva i. Hon förklarar och förklarar och gestikulerar vildsint, ser lätt stirrig ut och avbryter resonemanget var tionde sekund för att ställa sej på tå och kika in bakom en scarf som hänger ned framför en barnvagnssuflett. Däremellan gör hon tappra försök att prata samtidigt som hon hysteriskt skjutsar barnvagnen fram och tillbaka, och ibland i lite konstfulla cirklar. Det senare verkar mest hända när det viftas i vagnen.

Expediten ser fascinerat på spektaklet, men verkar rätt oförstående inför bekymret. Hon funderar och säger till sist: "Taklampa? Verkligen? Jag tycker inte att man ska ha taklampor. De är ju för tråkiga. Men kom med här så ska jag visa dej massor av fina golvlampor!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar